Mende

Een geweldige dag. Zonneschijn. Treinreis. Busreis. Hartstikke leuk stadje. Lekker eten.

Begonnen, natuurlijk met opstaan. Heerlijk geslapen en gelukkig vóór het alarm wakker. Lekker boterhammetje gegeten en een boterhammetje voor (eventueel) onderweg gemaakt. En dan….. op weg. Met de auto naar station; Grand Combe La Pise, Tiny heeft de kaartjes gekocht (knap om dat te kunnen en ook de tijden helder te krijgen bij hoe laat vertrekken heen en hoe laat vertrekken terug). Overigens was er eerst verbazing dat het loket, aan de voorkant, niet open was. Groot hek er omheen. Het bleek dat er verbouwd wordt. In ieder geval. De man die de kaartjes verkoopt kwam naar buiten eerst om te vertellen dat de trein 10 minuten later zou arriveren. Later kwam hij naar buiten met pet op en een seindinges in de hand. Ja de trein kwam binnen…..en die moest ook weer weg gefloten..

Werkelijk geweldig. Wat een reis. Prachtige vergezichten. Meer dan 40 tunnels (Tiny heeft geteld), maar werkelijk geweldig. In ‘La Bastide’ moesten we overstappen in een bus(je). Prachtig. Echt werkelijk geweldig. Zo mooi!!! Overigens was ons einddoel; Mende. Het is een hele reis, maar de werkelijke tijd die nodig is wordt niet ervaren, zo mooi.

Mende was erg leuk en ook hier weer prachtige dingen om te zien. Kleine smalle straatjes. Erg leuke details. Het was een flinke klim om in het centrum te komen. Daar ligt een prachtige kathedraal. Maar we zijn begonnen met in een gezellig dingske een heerlijke kop koffie te drinken met, uiteraard, een heerlijk gebakje (excuus; patisserie). Uiteraard moesten we even wat vochtigheid achterlaten zodat we frank en vrij zonder dat we onze plas liepen op te houden verder konden gaan.

De kathedraal. Een verbazend lichte kerk. Daar waar ik niet anders ken dan dat het redelijk donker is in een kathedraal was/is dat hier anders. Tiny heeft foto’s gemaakt. Het is voor mij (nog) erg lastig om foto’s te maken. Prachtig pijporgel, en ook hier de nissen voor/van de verschillende heiligen. Steeds weer fascinerend om te zien. Mooie kathedraal. Een mannetje vertelde ons (nee, natuurlijk aan Tiny, hij had gauw genoeg door dat ik er geen snars van begreep) wat wetenswaardigheden; dat de kathedraal op internet te vinden en volgen is. De cyipte bezocht kan worden, maar die vonden we toch nog even live en zijn naar beneden gaan. Altijd wonderlijk om te ervaren.

Het stadje verder in- en doorgelopen. Leuke details gezien. Leuke winkels gezien. Leuke straatjes doorgelopen. In een Crêperie neergestreken en wat zullen we hebben gegeten? Inderdaad. Was erg lekker. Klein kannetje thee erbij en Tiny koos voor cider en dat heb ik geproefd. Lekker. Ja natuurlijk hebben we ook daar vocht achtergelaten. We zijn toen rustig aan richting station gelopen om weer op tijd voor de terug reis te zijn. Een beetje op tijd weer thuis zou fijn zijn. Op de heenweg zagen we een trap (naar beneden) en kwamen er achter dat die langs ‘Le Lot’ (rivier) liep. Overigens op dat moment niet genomen. Op de terugweg zijn we wel de trap afgelopen en zijn terug gelopen, heerlijk langs het water. De terugreis met eerst bus en toen trein was weer prachtig. Ooit kan ik de foto’s erbij zetten.

Tiny heeft naar huis gereden en dan is het na zo’n dag heerlijk thuiskomen. Ach vergeet ik te vertellen dat we Grand Combe nog even de Intermarchee (grote winkel met food en non-food) in zijn geweest. . . . .. . . .moet ook gebeuren…..

Allee, dat was het voor deze keer……..

Maria

Wat heb ik gezegd je komt nu al niet uitgeschreven dus als je thuis komt zeker niet uit gepraat ,daar verheug ik me al op, groetjes Maria.